دفاع از پایان نامۀ کارشناسی ارشد در حوزۀ زمین شناسی پزشکی

 | تاریخ ارسال: 1396/7/25 | 

خانم نرگس پیری دانشجوی گرایش ژئوشیمی دانشگاه خوارزمی از پایان نامۀ خود با عنوان "عوامل زمین محیطی مرتبط با رخداد بالای سنگ های ادراری در منطقۀ پلدختر (لرستان)" به راهنمایی مشترک آقایان دکتر بهزاد مهرابی عضو هیأت علمی گروه ژئوشیمی دانشگاه خوارزمی و آقای دکتر سعید شاهرخی عضو هیأت علمی دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مشاورت آقای دکتر مهدی بیرجندی عضو هیأت علمی دانشکدۀ بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان دفاع کرد.

زمین شناسی پزشکی یک رشتۀ میان رشته­ای جدید است که ارتباط بین عوامل زمین­شناسی با سلامت انسان و جانوران و تأثیر عوامل زمین شناختی بر پراکندگی جغرافیایی بیماری­ها را بررسی می­کند. در دو دهۀ اخیر با آشکار شدن تأثیر عوامل زمین محیطی بر روی سلامت انسان و کاربرد زمین‌شناسی پزشکی در شناخت و کنترل بیماری­های غیرواگیردار، تعامل گسترده ای بین متخصصان علوم زمین و علوم پزشکی در جهان ایجاد شده است. میزان متوسط بروز سنگ­های ادراری در ایران 2/4 برابر متوسط جهانی و در شهرستان پلدختر 8 برابر متوسط جهانی است. به همین دلیل، بررسی زمین شناسی پزشکی شهرستان پلدختر و ارتباط آن با فرآیند تشکیل سنگ­های ادراری به عنوان یک پروژۀ مشترک، تعریف و با حمایت مالی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.

این دومین پایان نامه در حوزۀ زمین شناسی پزشکی در دانشکدۀ علوم زمین دانشگاه خوارزمی است و پیش از این، رابطۀ بین بیماری ام.اس. و فلزات سنگین خاک در استان اصفهان با همکاری گروه ژئوشیمی دانشگاه خوارزمی و انجمن ام.اس. استان اصفهان توسط خانم ریحانه کیانی به راهنمایی مشترک آقایان دکتر بهزاد مهرابی و دکتر مسعود اعتمادی فر (مدیر عامل انجمن ام. اس. اصفهان) انجام شده است که نتایج آن در مجلۀ بین المللی Acta Neurologica Scandinavica در سال 2016 منتشر شده است. در حال حاضر نیز پایان نامۀ کارشناسی ارشد دیگری به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی گرگان در زمینۀ ارتباط عوامل زمین محیطی با رخداد سرطان مری در این استان در حال انجام است.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3984 بار   |   دفعات چاپ: 407 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر